در طول زندگانی بشر، انسانها به دنبال زندگی شاد بوده اند یعنی همواره سعی کرده اند به برداشت و حس خوب از زندگی برسند. اما زندگی شاد چیست و چگونه می توان را ایجاد کرد؟ انسان ها با گذشت زمان به لزوم داشتن زندگی شاد بیشتر پی برده اند و همواره تلاش کرده اند زندگی آرامی برای خود و اطرافیان خود فراهم کنند. اگر شما هم علاقمند به داشتن زندگی شادی هستید، با ما در این مقاله همراه باشد.

تعریف زندگی شاد

زندگی شاد که راز موفقیت در آن نهفته است ، به عنوان یک سعادت ذهنی تعریف می شود که تاثیر عاطفی مثبتی بر فرد می گذارد. شادی می تواند از چیزهای کوچک نشات بگیرد مثلا پیدا کردن گردنبند گمشده یا از رویدادهای مهمتر مثل پایان گرفتن جنگ. شادی، عواطف و احساسات مثبت و خوشایند با خود می آورد و باعث می شود فرد ارزیابی مثبتی از زندگی خود داشته باشد.

 

چند راهکار ساده برای داشتن یک زندگی شاد.

 

  1. کامل نباشیم.

کامل گرا بودن عواقب خیلی زیادی دارد. زمان زیادی از دست می دهیم. چراکه می خواهیم در همه شرایط می خواهیم که کامل باشیم و بعد اقدام به عملی کنیم.

و معمولا آنقدر به بقیه سخت می گیریم و انتظارهای نامعقول داریم که آنها احساس بدی نسبت به ما پیدا می کنند و وقتی احساس بدی نسبت به ما داشته باشند، نمی توانیم زندگی شادی داشته باشیم. یک فرد کامل گرا تفکر همه یا هیچ دارد. یعنی همیشه می گوید که یا من یک کاری را کامل انجام می دهم یا اینکه انجام نمی دهم و معمولا هم مورد دوم را انتخاب می کنند و از اعتماد به نفس آنها کم می شود و زندگی سختی دارد.

 

چگونه؟

بنابراین برای لذت بردن از زندگی سعی کنیم ویژگی کمال گرایی را از خود دور کنیم. برای این کار یک قلم و کاغذ برمی داریم و لیستی از زمینه هایی که می خواهیم کمال گرا باشیم، می نویسیم. و هر روز حداقل یک اقدام مثبت برای آنها انجام دهیم حتی اگر خیلی کوچک باشد. مثلاً اگر کسی در زمینه خوانندگی، کمال گرایی دارد حتما هر روز مقدار کمی بخواند و منتظر نباشد که حتما باید همه چی را در مورد خوانندگی بداند و بعد شروع کند. در این حالت شخص از موفقیت های روزانه خود به وجد می آید و در باعث می شود زندگی لذت بخشی داشته باشد.

 

 

2. اشتباهات دیگرات را ببخشیم.

بخشش می‏تواند مسیر زندگی افراد را عوض کند و لحظات لذت بخشی به همراه داشته باشد. البته نه بخششی که به معنای فراموش کردن و پاک کردن گذشته است، بلکه بخشیدن به معنای واقعی و از اعماق قلب و ته دل.

بخشش مانند اکسیژنی است که فعالیت مغز را بهبود می بخشد و چنانچه دیگران را نبخشید خودتان از آرامش و سلامت روان فاصله می گیرید و زندگی شادی نخواهید داشت.

 

چگونه؟

برای این که بتوانیم بخشیدن را تمرین کنیم می توانیم این راهکارها را به کار ببندیم. اول این که به نهایت بخشیدن فکر کنید. یعنی بررسی کنید چنانچه فرد مورد نظر یا واقعه اتفاق افتاده را نبخشید چه چیزی عایدتان خواهد شد. راهکار دیگر این است که فهرستی از نام افراد مهم زندگیتان که هنوز از آنها دلخورید، تهیه کنید و جلوی نامشان بنویسید از کدام رفتار و عملکرد آنها دلخورید و سپس سعی کنید آنها را ببخشید.

 

زندگی شاد
زندگی شاد

 

3. خوشبین باشیم.

 زندگی همواره با فراز و نشیب هایی همراه است. در بین روزهایی که زندگی مطابق میل‌تان بوده است، طعم اتفاقات تلخ و مایوس کننده را هم چشیده‌اید؛ اما در بین سختی ها و ناملایمات زندگی، چگونه هستید؟ آیا آرامش خود را حفظ می کنید و نیمه ی پر لیوان را می بینید یا تنها به کمبودها فکر می کنید؟

خوش بینها کمتر هرمون کورتیسول که عامل استرس است را ترشح می کنند که بخشی از آن را مدیون خوش بینی شان هستند و این باعث می شود این گونه افراد بیشتر از زندگیشان لذت ببرند.

 

 چگونه؟

برای خوشبین بودن سعی کنید تفکر مثبت داشته باشید. یکی از بهترین چیزهایی است که باید برای تبدیل شدن به یک فرد خوشبین باید انجام دهید، تمرین تفکر مثبت است. در زندگی روزمره، گفت و گوهای درونی خود را به سمتی سوق دهید که بتوانید هم در خودتان و هم محیط پیرامون تان، روی جوانب مثبت تمرکز کنید. بهتر است بدانید اگر تفکر مثبت داشته باشید، سلامت جسم و ذهن خود را تضمین کرده اید و زندگی خوشحالی داشته باشید.

 

4. در هر شرایط شکر گزار باشیم.

اثر شکرگزاری، افزایش نعمت‌هاست و در نتیجه رضایت از زندگی را به همراه دارد.  قرآن کریم می‌فرماید: «اگر واقعاً سپاس‌گزاری کنید، نعمت شما را افزون خواهم کرد؛ و اگر ناسپاسی نمایید، قطعاً عذاب من سخت‏ خواهد بود». یکی از راه‌های مهم افزایش برکت، رحمت و شادی در زندگی، سپاس‌گزاری و شکر نعمت‌های الهی است. اگر به درستی شکر نعمت خداوند را به جا بیاورید و از هر آنچه به شما داده شده است، راضی باشید، زندگی تان رویایی خواهد بود.

 

چگونه؟

بهرین راه تشکر از خدا و شکر او، استفاده از نعمت‌های اوست. اگر از عمرتان درست استفاده کنید، اگر از دستتان  در راه کمک به دیگران بهره ببرید، اگر فکرتان را در راه یادگیری علم و دانش به کار بگیرید، اگر از چشمتان برای دیدن منظره‌های زیبای دنیا استفاده کنید،  اگر با زبانتان حرف های خوب بزنید، اگر با قدرتی که خدا به شما داده است، هر روز کار خوب انجام بدهی؛ شکر خدا را به جا آورده‌اید و به درستی از او تشکر کرده‌اید.

 

 

5. عاشق کارمان باشیم.

شما اگر وارد کاری شدید، اما احساس کردید از روی شوق و انگیزه دارید کار می کنید، بدانید کارتان را دوست دارید. اما اگر به زور صبح ها از خواب بیدار می شود و فقط حس وظیفه شما را وادار میکند کار کنید، بدانید که کار شما مناسب شما نیست؛
حتی اگر بیشترین درآمد مورد انتظارتان را هم به شما بدهند، بعد از یک مدتی خسته خواهید شد.

ما یک سوم زندگیمان را به کار می گذرانیم. به همین خاطر اگر کارمان برایمان ناخوشایند باشد، چطور می توانیم پس از ۱۰ ساعت کار متوالی ساعات خوبی را بگذرانیم؟ ترک کار ممکن است رنج را موقتاً قطع کند اما نمی تواند شادی هم برایمان بیاورد.

اگر هنگام کار کردن خوشحال و خوشبخت باشید، این شادی و خوشبختی را به زندگی خصوصیتان هم خواهید کشاند. یعنی پس از کار و زمانی که به منزل می آیید، باز هم مثل همان موقع که در اداره به کار مشغول بودید احساس خوبی خواهید داشت و خوشحال خواهید بود.

به علاوه اگر کارتان را دوست داشته باشید و سخت کار کنید، در کارتان ترفیع خواهید گرفت و همین باعث افزایش درآمد شما می شود. و در نهایت باعث می شود زندگی شادی داشته باشید.

 

چگونه؟

یکی از راههای دوست داشتن کار و ایجاد روحیه خوب این است که یک کار تازه یا برنامه مفرح در محیط کار خود، ایجاد کنید. بهترین کار این است که قبل از انجام هر کار بزرگی، به کارهای کوچک مانند مرتب کردن و تغییر دادن مدل اتاق یا میز کارتان بپردازید. توجه کنید که انجام این کارهای ابتدایی و ساده فقط یک نوع ّمشغولیت موقت برای فرار از فشار کار نیست بلکه شما در حال به دست آوردن مهارت های پر ارزشی هستید که با انجام کارهای ابتکاری کوچک و بزرگ به دست می آید و شما را سرشار از اعتماد به نفس خواهد کرد. کار روی موضوعی که به آن علاقه دارید، تمرکز شما را از موضوع بی علاقگی به شغلتان کاهش داده و به انجام هرچه بیشتر ابتکارات سرگرم کننده معطوف می کند و در نتیجه باعث پیشرفتتان در کار می شود.

 

زندگی شاد
زندگی شاد

 

6. از خودمان قدردانی کنیم.

یکی دیگر از راههای داشتن زندگی شاد، تشکر کردن از خود است. هرگز منتظر نباشد تا دیگران از شما تشکر و قدردانی کنند. هیچکس مانند شما نم یتواند از خودتان قدردانی و تشکر کند زیرا آنها هرگز ارزش کاری را که شما کرده اید درک نخواهند کرد. اینکه دیگران از شما تشکر بکنند و کار شما را با ارزش بدانند بسیار خوب است ولی، اگر آنها این کار را نکردند این خود شما هستید که باید از خودتان قدردانی کنید. از همین حالا یاد بگیرید که برای لذت بردن از زندگی، قدردانی از خود یکی از ملزومات است. باید از خودتان تشکر کنید که دیگران را دوست دارید و به آنها احترام می گذارید. همین حالا از خودتان تشکر کنید که تصمیم گرفته اید برای خود یک زندگی شاد و موفق درست کنید. سعی کنید که هر روز از خودتان قدردانی کنید و در پیش خود از خودتان و کارتان تعریف کنید.

زمانیکه شما از خودتان تشکر و قدردانی می کنید همین کار را هم برای دیگران خواهید کرد و این کار، برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد. هرزمان شما از خودتان تشکر می کنید به صورت ناخودآگاه از خالق خود هم تشکر خواهید کرد.

 

چگونه؟

اگر کار خوبی انجام دادید، بلافاصله پس از آن به خودتان پاداش دهید. این کار به مغز شما می آموزد که پاداش داده شده به خاطر انجام به موقع، صحیح و با رعایت اولویت بوده است.
اگر دائما این کار را انجام دهید، انگیزه بیشتری برای انجام کارهای ضروری و نیز کارهای مورد نیاز هر روز خواهید داشت. حتی ممکن است پس از آن، ترک کارهای کم اهمیت تر برای شما راحت تر باشد و خودشان به کناری بروند.

ذهن شما هنگامی که مورد تقدیر قرار می گیرد، ناخودآگاه بهتر کار می کند. سعی کنید بعد از هر موفقیت حتی اگر هم خیلی کوچک باشد با یک شاخه گل یا یک هدیه کوچک از خود تشکر کنید.

یک بار در روز، به مدت یک ماه از خود به خاطر کارهایی که انجام دادید، تشکر کتید و بعد از یک ماه از تاثیر آن و بهتر شدن زندگی تان شگفت زده خواهید شد.

کسب درآمد اینترنتی از سایتهای خارجی

  منبع مقاله زندگی شاد در سایت محمد فرتاش