راز موفقیت انسان های بزرگ چیست؟ این سوالی است که ممکن است ذهن بیشتر افراد را به سوی خود جلب کند زیرا انسان ها در طول زندگی خود همواره به دنبال راه هایی برای پولدار شدن، شاد زیستن و موفق زندگی کردن هستند. در ادامه راز موفقیت انسان های بزرگ را در زندگی مشاهده خواهید کرد که امیدواریم این رمز و راز ها را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید تا بتوانید با به کار بردن آن ها به اهداف تان بزرگ خود برسید.

 

تعریف موفقیت

موفقیت یعنی پیشبرد تمام فاکتورهای انسان (سلامتی، معنویت، ثروت، آرامش، عشق و خدمت به دیگران)

انسان دارای ابعاد مختلفی است که برای رسیدن به موفقیت باید تمام فاکتورهای خود را پیشرفت دهد یک فرد تنها با پرورش یک بعد وجودی خود موفق محسوب نمی شود بلکه باید تمام زوایای وجودش را پرورش دهد تا به هدف نهایی خود در زندگی برسد.

انسان باید دارای باورهای مثبت باشد و همیشه خود را فردی ببیند که آرزو دارد باشد. افکار منفی فرد را از رسیدن به خواسته ها و اهدافش دور می کند. این افکار از کودکی درون ذهنمان لانه کرده و ما را به سمتی پیش می برد که نمی خواهیم.

 

راز موفقیت افراد موفق چیست؟

در این قسمت به چندین راز موفقیت از روانشناسی ثروت انسان های بزرگ اشاره می کنیم:

 

·         اهداف صریح و روشن دارند.

اگر زندگی افراد موفق را مرور کنید متوجه خواهید شد که راز موفقیت آنان این است که می‌دانند چه می‌خواهند و همیشه روی آن تمرکز می‌کنند. افراد موفق جهان فقط روی اهدافی تمرکز می‌کنند که در یک چهارچوب زمانی مشخص و واقع بینانه قابل حصول هستند. پیروی از این روش منطقی و علمی از نظر روحی آن‌ها را به سطحی می‌رساند که به سادگی می‌توانند به تمام اهداف خود دست یابند. این اهداف واضح و دقیق‌اند و در جایی مثل دفتر یادداشت یا کیف پول نگه‌داری می‌شوند تا فردی که آن‌ها را نوشته، بتواند راحت به آن‌ها رجوع نماید.

بنابراین، یک راز موفقیت در زندگی این است که اهداف‌تان را بنویسید. اولین کاری که صبح انجام می‌دهید، تعیین می‌کند که روزتان چگونه قرار است باشد. ذهن‌تان را جوری برنامه‌ریزی کنید که از همان لحظه‌ی بیدارشدن در شرایطی قوی و توانا باشد؛ با این روش، قطعا یک روز عالی و مفید خواهید داشت. حالا چطور می‌توانید چنین شرایطی را برای خودتان ایجاد کنید؟ با نوشتن اهداف‌تان هر روز صبح. وقتی این کار را کردید، دور مهم‌ترین هدف‌تان خط بکشید؛ هدفی که در درازمدت، بیشترین تاثیر را در زندگی‌تان خواهد گذاشت. حالا از خودتان بپرسید: «امروز چه کارهایی می‌توانم انجام دهم که همه چیز را تغییر دهد و من را به این هدفم نزدیک‌تر کند؟» تمام کارها و اقداماتی را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید، دور دو مورد از مهم‌ترین‌های‌شان را خط بکشید و شروع کنید. تا زمانی که انجام‌‌شان نداده‌اید متوقف نشوید.

این، شیوه‌ای بی‌نهایت موثر و عالی است که همان اول صبح شما را در شرایطی درست و مطلوب قرار می‌دهد. به جای اینکه صبح، سرگردان و خواب‌آلود باشید و نیم ساعت طول بکشد تا بیدار و هشیار شوید، ذهن‌تان را تنظیم می‌کنید تا پربازده و موفق باشد. یک دلیل خوب دیگر برای نوشتن اهداف‌تان این است که با خواندن‌شان احساس خوبی خواهید داشت؛ جوری آنها را بنویسید که انگار همین الان به نتیجه رسیده‌اند. با تکرار هر روزه‌ی این نوشتن و خواندن، روشفکری و مثبت‌اندیشی شما تضمین خواهد شد و طبق اهداف‌تان عمل خواهید کرد. اهدافی که روی کاغذ نیایند، فقط آرزو هستند و بس! قدرت و نیرویی که در نوشتن اهداف پنهان است شما را به سمت دومین شرط لازم برای موفقیت سوق می‌دهد.

و همچنین برنامه ریزی در شب برای روز بعد می تواند روشی باشد برای کسانی که در هنگام صبح نمی توانند اهداف روزانه خود را بنویسند. مدیر شرکت اکسپرس در آمریکا همیشه قبل از خوابیدن به بررسی کارهایی که روز بعد باید انجام دهد می پردازد بنابراین وی قادر است که صبح بلافاصله بعد از اینکه از خواب بیدار می شود به سراغ فعالیت های روزانه اش برود. بر طبق مطالعاتی که روی افراد موفق انجام شده است افرادی که شب ها قبل از خواب برای روز بعد خود برنامه ریزی می کنند انسان های موفقی خواهند بود و بعد از گذشت مدت زمانی می توانند قدم های بزرگی را در زندگی خود بردارند.

راز موفقیت
راز موفقیت

·         مغزشان ساکت است.

تحقیقات نشان داده که مدیتیشن، استرس و درد را کاهش می دهد همینطور از افسردگی پیشگیری می کند. همچنین می تواند توانایی تمرکز کردن را در شما تقویت کند تا هرچیزی که در اطرافتان اتفاق می افتد به سادگی حواستان را پرت نکند. آرنولد شوارتز هم در دهه 70 عادت به مدیتیشن داشت.

اما ساکت کردن ذهن در ابتدا اصلا کار ساده ای نیست. روش پیشنهادی، سکوت کردن دوبار در طول روز است. یک بار صبح زود پس از بیداری و یک بار شب هنگام قبل از خواب و هر بار 15 دقیقه. به این صورت که چشم ها را ببندید و مانند کسی که از پنجره به بیرون نگاه می کند فقط نظاره گر اتفاقات باشید و هر فکری به ذهنتان رسید رد کنید و با آن فکر درگیر و همراه نشوید. بدین ترتیب تمامی افکاری که بخش زیادی از مغز شما را اشغال کرده اند فرصت بالا آمدن خواهند یافت و آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. این تمرین را جدی بگیرید.

 

·         انضباط شخصی دارند.

چه چیزی حرفه ای ها و انسان های بزرگ را از افراد معمولی متمایز می کند؟ آن ها حتی وقتی به قول معروف حس کار کردن ندارند هم کارشان را انجام می دهند و افراد معمولی در این مواقع کار را رها می کنند.

یک نویسنده معروف می گوید: “نویسنده ای که منتظر رسیدن زمان مناسب برای نوشتن است، بدون نوشتن حتی یک کلمه بر روی کاغذ از این دنیا خواهد رفت!”

این جمله را می توان به تمام ما نسبت داد، در هر شغلی که باشیم!

دفعه بعد که حس کار کردن نداشتید خودتان را مجبور کنید تا فقط 15 دقیقه دیگر ادامه دهید. بعد از این 15 دقیقه معجزه را خواهید دید. این 15 دقیقه شما را دوباره به جرکت وا می دارد و می توانید مدت بیشتری کارتان را ادامه دهید.

اگر از این راه جواب نگرفتید، 30 دقیقه زمان بگذارید و کاری که در حال انجامش هستید را به اجزاء کوچکتری تقسیم کنید و بعد از این مدت یکی یکی آن ها را به پایان ببرید تا کار تمام شود.

 

·         سحر خیز هستند و مثبت اندیشی دارند

یک راز موفقیت بسیار مهم انسان های بزرگ، بیدار شدن زود از خواب است، درست زمانی که دیگران خواب هستند. پیشنهاد می کنم بین ساعات 5 تا نهایتا 6 صبح از خواب بیدار شوید و روزتان را با مطالب انگیزشی و انرژی بخش آغاز کنید. از خودتان سوالات خوب بپرسید تا ذهنتان را در طول روز در مسیر خوبی قرار دهید.

همگی قبول داریم که سحر خیزی عادت بسیار سختی است اما در اینجا چند راه پیشنهاد می شود که می توانید از آن ها کمک بگیرید:

  • ساعتی بگذارید که نتوانید به سادگی زنگ آن را قطع کنید. من ساعت تلفن های هوشمند را پیشهاد نمی کنم، مخصوصا که تلفن دم دست هم باشد و به راحتی بتوان زنگ آن را قطع کرد. اخیرا ساعتی دیدم که هنگام زنگ زدن راه می افتد و دور اتاق می چرخد تا نتوانید به راحتی خاموشش کنید!
  • دکمه SNOOZE را نزنید. 5 یا 10 دقیقه بیشتر خوابیدن باعث می شود که احساس بدی نسبت به خود و روزتان پیدا کنید.
  • حد اقل یک ساعت قبل از خوابیدن هر صفحه نور دار و یا چراغی را از خود دور کنید. چرا که نور شدید باعث ترشح هورمون هایی می شود که به ساعتِ بدن شما، روز را القا می کند و برای خواب دچار مشکل خواهید شد. همینطور حتما بعد از بیدار شدن صبح، کمی نور خورشید به خودتان برساید تا بدنتان متوجه شود که روز شده.
  • برنامه فردایتان را از شب قبل بنویسید و در اولین برنامه تان چیز مهیجی قرار دهید که بتوانید به شوقِ آن، از خواب بیدار شوید.

  ایده های خلاقانه پولساز در رسانه امین

·         شکرگزار هستند.

بدون قدردانی شما قادر نیستید جنبه‌های مثبت زندگی را ببینید و چشم انداز شما هم در نتیجه همین تفکر، منفی می‌شود. اگر شما شکرگزار جنبه‌های مثبت زندگی خود نباشید، هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به اهداف مثبت دیگر در زندگی نخواهید داشت.

بسیاری از ما انسان‌ها از شکرگزاری به عنوان یک احساس درونی یاد می‌کنیم که خود به خود و فقط در مواقع موفقیت و پیروزی به سراغ ما می‌آید درحالی که اینطور نیست. در واقع شکرگزاری به شرایط بستگی ندارد و حسی است که خودمان آن را پرورش می‌دهیم و مانند همه راز‌های آشکار دیگر در این لیست با چشمان باز، خودمختارانه و از روی قصد آن را انتخاب می‌کنیم.

اما چگونه؟ ساده است! با پیدا کردن دلایلی برای شکرگزاری و به زبان ساده، با بیان کردن آن.

زمانی که ما از قصد به دنبال دلایلی برای شکرگزاری هستیم، آن‌ها را خواهیم یافت. این کار باعث می‌شود تا قدردانی را نه تنها را در خودمان، بلکه آن را در روابط و سازمان‌هایمان نیز پیاده کنیم.

راز موفقیت

راز موفقیت

·         ریسک می کنند.

افراد موفق نه تنها از شکست نمی‌ترسند بلکه به عنوان یک فرصت ارزشمند به آن نگاه می‌کنند. راز موفقیت آنان این است که می‌دانند احتمال شکست خوردن وجود دارد اما باز هم اقدام می‌کنند چون فهمیده‌اند فقط در حین حرکت به سوی اهداف است که می‌توانند تجربه کسب کنند و درس‌های لازم را بیاموزند. افراد موفق همچنین می‌دانند که شاید درحرکت رو به جلویی که دارند چند بار شکست بخورند. آن‌ها شکست خوردن و عبور از موانع و مشکلات مختلف و متعدد را به اقدام بزدلانه و ریسک نکردن ترجیح می‌دهند.

افراد موفق نه تنها از شکست و اشتباهات غیرقابل‌اجتناب در طول مسیر نمی‌ترسند، بلکه به سوی آن نیز می‌روند! در حالی‌که بیشتر افراد از شکست و خجالت ناشی از آن و همچنین متحمل شدن هزینه‌ی زیاد در راه موفقیت می‌ترسند و سعی می‌کنند که از آن جلوگیری کنند، افراد موفق می‌دانند که اشتباهات به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم که چه کاری را نباید انجام بدهیم و در مسیر رسیدن به موفقیت به چه تجاربی نیاز داریم. افرادی که هرگز اشتباه نمی‌کنند، برای شکست آمادگی ندارند و بنابراین اگر روزی با آن مواجه شوند لطمه‌ی شدیدی خواهند دید؛ و چون تجربه‌ی مقابله با شکست را نداشته‌اند، اغلب هرگز بهبود نمی‌یابند. شکست‌های کوچک که در فواصل کوتاهی از هم اتفاق می‌افتند سبب می‌شوند تا خود را بیشتر بررسی کنیم و در نتیجه فردی عاقل‌تر و محافظه‌کارتر شویم.

·        صبور هستند.

در دنیای امروز، همه می‌خواهند یک شبه به موفقیت برسند. کافی‌ست به رشد روزافزون فضاهای مجازی و رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید. افراد موفق، اغلب یک‌شبه به موفقیت دست نیافته‌اند، بلکه سال‌ها طول کشیده است تا به آن رسیده‌اند. تعجبی ندارد که بسیاری از کودکانی که در خانواده‌های ثروتمند به دنیا آمده‌اند، ستارگان فیلم‌ها و یا برندگان مسابقات شرط‌بندی، در نهایت کارشان به افسردگی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌کشد. چون آنها می‌دانند که زمانی را صرف نکرده و تلاشی نکرده‌اند تا مستحق آنچه از بخت خوب به آنها رسیده است باشند و بنابراین ارزشی برایشان ندارد. اعتماد به نفس این افراد نیز بسیار پایین است. شادترین افراد کسانی هستند که در طول زمان با تلاش خود به اهداف‌شان می‌رسند و در این راه چیزهای زیادی یاد می‌گیرند و فراز و نشیب‌هایی را تجربه می‌کنند که سبب قوی‌تر شدن آنها می‌شود.

·         کار برایشان مثل تفریح است.

«روپرت مورداک»، مدیرعامل سرشناس چندین شرکت بزرگ و موفق و یکی از غول های رسانه ای جهان، کار و تلاش را عامل ضروری موفقیت می داند. به گفته او، هیچ چیز آسان به دست نمی آید و کار و تلاش هم به نوبه خود مفرح و سرگرم کننده است.
درست شنیدید روپرت مورداک معروف، کار و تلاش را سرگرم کننده می داند؛ پس افراد موفق کار کردن را نوعی تفریح می دانند و سخت برای آن تلاش می کنند. در حقیقت این افراد معتاد کار نیستند و واقعا از کار و تلاش خود لذت می برند و عاشق کارشان هستند.

 

·         انتقادپذیر و متواضع هستند.

افراد موفق ذهن بازی دارند. آنها از انتقادهای دیگران آزرده نمی‌شوند و با دیدی مثبت از آن برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند. آنها گذشته خود را فراموش نمی‌کنند، موفقیت‌های خود را به رخ اطرافیان نمی‌کشند و زندگی را به همان روالی که در گذشته بود، ادامه خواهند داد. آنها در فعالیت‌های مختلف بشر دوستانه شرکت و برای بهبود زندگی افراد نیازمند تلاش می‌کنند. آنها موفقیت خود را مدیون جامعه می‌دانند و پیروزی و شادی خود را با آنها شریک می‌شوند.

 پیشنهاد ویژه آموزش کسب درآمد اینترنتی در رسانه امین

·         به ندای درون خود گوش می دهند.

آنچه برای افراد موفق مهم است، ندای قلب‌شان است، نه نظرات دیگران. راز موفقیت آنان ان است که هیچ گاه مطابق میل اطرافیانشان عمل نمی‌کنند بلکه زندگی را آنطور که خودشان دوست دارند، پیش می‌برند.

منبه مقاله چگونه راز موفقیت را در زندگی پیدا کنیم در سایت محمد فرتاش