هر کارآفرین برای پیشرفت، علاوه‌بر برنامه‌ریزی دقیق و تحلیل موقعیت‌ها، به ریسک کردن هم نیاز دارد. البته، شناخت احتمال ضرر و زیان مرحله‌ی مهم‌تری است.

سبک زندگی کارآفرینی همیشه با ریسک همراه است. وقتی قصد دارید شرکتی را از پایه تأسیس کنید، قطعا در وضعیتی کاملا جدید و ناشناخته خواهید بود؛ درنتیجه، ترس از ناشناخته‌ها و احتمال ضرر و زیان واردشدن به آن‌ها، همیشه شما را همراهی خواهد کرد.بسیاری از کارآفرینان در اولین تجربه‌ی خود با این ترس روبه‌رو می‌شوند که ریسکها کنترل انتخاب‌ها را در دست بگیرند. در تجربه‌های اول و حتی تا همیشه، ترس از شکست‌خوردن و انتخاب‌های اشتباه و از‌دست‌دادن آنچه ساخته‌اید، همیشه شما را همراهی می‌کند. پس از مدتی، کارآفرین به این نتیجه می‌رسد ترسیدن و ریسک‌نکردن یا همان باقی‌ماندن در منطقه‌ی امن، به‌معنای کاهش رشد کسب‌وکار خواهد بود. شاید با احتیاط بتوان به رشدی ثابت رسید؛ اما موفقیت از نوع استارتاپی را نمی‌توان تضمین کرد.

کارآفرینانی در ادامه‌ی مسیر موفق می‌شوند که از منطقه‌ی امن خارج شوند و حتی به استقبال ریسک بروند. آن‌ها به این درک می‌رسند ریسک، اجتناب‌ناپذیر است. به‌علاوه متوجه می‌شوند اگر از ریسک فرار کنند، هیچ‌گاه به اهداف خود در مسیر ارزش‌آفرینی و کارآفرینی نمی‌رسند. البته استقبال از ریسک درعمل، دشواری‌های زیادی دارد؛ اما پس از اجرا متوجه می‌شوید عملکردی کاملا طبیعی را شروع کرده‌اید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که با آن‌ها از ریسک برای پیشرفت کسب‌وکار بهره خواهید برد.

شناسایی فرصت‌های موجود

بسیاری از استارتاپ‌های موفق با شناسایی فرصت‌های موجود در بازار، کار در خانه خود را شروع کردند. به‌بیان‌ِدیگر، آن‌ها از اولین‌بودن در بازار بهترین بهره را بردند و سرعت رشد بیشتری داشتند. البته، استفاده از فرصت‌های جدید به‌عنوان اولین کارآفرین، به‌معنای ورود به قلمرویی ناشناخته خواهد بود. حرکت در چنین مسیری، یعنی نمی‌دانیم تلاش‌ها به موفقیت می‌رسند یا خیر.

نکات مهم برای تصمیم‌گیری در مورد فرصت‌‌های شغلی

با وجود تمام ترسی که از ورود به قلمروهای جدید در ذهن شما ایجاد می‌شود، نباید اجازه دهید فرد یا گروه دیگر از آن‌ها بهره‌برداری کند. با غلبه‌کردن بر همین ترس اولیه و ریسک‌پذیری در ابتدای مسیر، خود را به‌عنوان پیش‌گام بازار مدنظر ثابت کنید.

با چشمانی باز به‌دنبال فرصت‌هایی باشید که رقبا هنوز به آن‌ها وارد نشده‌اندو از ابزار سئو استفاده کنید. سپس، دلیل دست‌نخورده‌بودن فرصت مدنظر را کشف کنید (شاید به فرصتی خالی نگاه می‌کنید). درنهایت، به‌دنبال راهکاری باشید که شما و تیمتان برای بهبود وضعیت آن فرصت ارائه می‌کند.

درک صحیح از موفق‌نبودن دائمی

قطعا استقبال از ریسک برای کارآفرینی مزایای زیادی دارد؛ اما ریسک‌ها همیشه نتایج مثبت به‌همراه ندارند. باید بدانید همین شکست‌ها هم شما را در مسیر پیروزی قرار می‌دهند. فراموش نکنید اگر همیشه به‌آسانی به اهداف دلخواهتان می‌رسید، احتمالا مسیر یا رشد صحیحی انتخاب نکرده‌اید.

پیش از پذیرفتن هر ریسک و واردشدن به مسیر جدید، ابتدا آن را ارزیابی کنید. درواقع، قبل از آنکه از منطقه‌ی امن خارج شوید، باید انتخاب‌هایی هوشمندانه درباره‌ی ریسک‌های پیش رو داشته باشید. فراموش نکنید هر ریسکی الزاما برای کارآفرین مناسب نیست.

success

در زمان بررسی‌کردن تصمیم‌ها، به این نکته دقت کنید که احتمال شکست، همیشه وجود دارد. برای مواقعی که کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود، برنامه‌ای جایگزین داشته باشید و از شکست‌ها درس بگیرید. سپس از نکات آموخته‌شده برای مسیرهای پیش رو استفاده کنید.

حفظ چابکی

تعصب روی روش‌های قدیمی مانع از پیشرفت سریع می‌شود

در روزها و ماه‌های ابتدایی  کسب و کار اینترنتی طبیعی است که به‌دنبال راه‌های مطمئن باشید؛ یعنی راه‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند و از موفقیت آن‌ها مطمئن هستید. این انتخاب‌ها حاشیه‌ی امنی برای شما ایجاد می‌کنند. سیستم‌ها و فرایندهایی که قبلا موفق بوده‌اند، احتمالا برای ادامه‌ی مسیر هم مفید خواهند بود. البته درصورتی‌که بلندمدت به این استراتژی پایبند بمانید، رشد آتی شما تضمین‌شده نخواهد بود.

تکرار کارهای قدیمی ممکن است شما را به سکون برساند و به‌مرور بازدهی را کاهش دهد. در دوران رشد استارتاپ، حفظ چابکی اهمیت بسیاری دارد. درواقع، نباید در ایده‌ها و روش‌های قدیمی خود قفل شوید. حتی اگر در گذشته روش موفقی داشته‌اید، جزئیات جدید و تغییراتی خاص در آن اعمال کنید. امتحان‌کردن کارهای جدید و حتی همراه‌شدن با جریان‌های موجود و تغییرات بازار، نتیجه‌گیری بهتری به‌همراه خواهد داشت.

Agile

کشف بهترین تیم

نمی‌توانید کسب‌وکار خود را به‌تنهایی به مرحله‌ی رشد برسانید. سازمان‌های موفق از گروه‌های قوی متشکل از افرادی ایجاد می‌شوند که همگی به مأموریتی واحد ایمان دارند. البته، استخدام افراد یا همراه‌شدن با شریکی جدید، ریسک فراوانی به‌همراه دارد. اگر در چنین مواردی به‌درستی انتخاب نکنید، شاید از رسیدن به اهداف بازبمانید یا حتی به مسیری غلط متمایل شوید.

به‌دنبال افرادی باشید که به‌اندازه‌ی شما برای موفقیت تلاش کنند

برای آنکه به بهترین شیوه از ریسک استقبال کنید، افرادی را به‌عنوان اعضای تیم پیدا کنید که به‌اندازه‌ی خودتان برای موفقیت اهمیت قائل هستند. همراه‌بودن با چنین تیمی، استقبال از ریسک را آسان‌تر می‌کند. تیم همراه به شما کمک می‌کند در زمان شکست نیز، مجددا به مسیر بازگردید و نقشه‌های جایگزین را اجرا کنید.

جمع‌بندی

اگر به‌عنوان کارآفرین همیشه از ریسک فرار کنید، موفقیتتان در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. حرکت‌کردن در حداکثر امنیت، کسب‌وکارتان را به سطح مشخصی می‌رساند؛ اما اگر به‌دنبال رشد‌های سریع و نمایی استارتاپی هستید، قطعا باید ریسک‌پذیری را در برنامه‌های خود قرار دهید.

نکته‌ی مهم در ریسک‌پذیری، انتخاب ریسک صحیح است. با انتخاب صحیح فرصت‌ها، حتی اگر از آن‌ها بترسید، می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه داشته باشید که شتابی درخورتوجه به کسب‌وکار می‌دهند.

دیدگاه شما چیست؟ تجربه‌ای از ریسک‌پذیری و موفقیت‌ها یا شکست‌های بزرگِ پس‌ازآن دارید؟

منبع