اگر می خواهید در خلق رویاهای زندگی تان موفق باشید ، باور کنید که توان تحقق این رویا ها را دارید . باید باور داشته باشید که توان لازم دارید و می توانید آن را به کار بگیرید . خودتان را باور کنید .حالا اسمش اعتماد به نفس ، عزت نفس  و یا هر چیز دیگری که باشد ، این یک باور عمیق است که شما توانایی ها ، منابع درونی ،استعداد ها و مهارت های لازم برای خلق نتایج دلخواه دارید.

خودباوری واعتماد به نفس یک نوع تفکر است

خوباوری یک انتخاب است . این طرز فکر به مرور زمان شکل می گیرد . هر چند حضور والدین مثبت و حامی کمک شایانی می کند .واقعیت آن است که اکثر ما والدین معمولی داشته ایم که ناخواسته همان عقاید و باور های محدودکننده و شرایط منفی را که خودشان با آن بزرگ شده بوده اند را به ما منتقل کرده اند.

مقالات پیشنهادی :

ایده های پولساز

کنترل خشم
زندگی چیست
افزایش اعتماد به نفس
فرتاش کیست ؟


این وظیفه خود شماست که اعتماد به نفس تان را تقویت کنید!

اما به یاد داشته باشید که گذشته ها گذشته . سرزنش کردن ان ها برای وضعیت فعلی اغتماد به نفس تان هیچ نتیجه ای ندارد. حالا دیگر وظیفه خود شما است که اختیار عقاید و درک وجودی تان را به عهده بگیرید . باید باور کنید که هر چه را  که ذهن تان بخواهد ، می توانید انجام دهید. همهچیز!واقعا همین طور است.بدانید که آخرین تحقیقات در مورد مغز نشان می دهد که با گفتارهای درونی مثبت و تجسم مثبت اندیش، همراه با آموزش و تمرین و تربیت مناسب همه می توانند یاد بگیرند که تقریبا هر کاری را انجام دهند.

شما هم میتوانید !به شرط این که…

بسیاری از افراد موفق که با آن ها مصاحبه شده است گفته اند :من با استعداد ترین فرد در حوزه فعالیت خودم نبودم ،اما باور داشتم که هر چیزی ممکن است . درس خواندم .آموزش دیدم .تمرین کردم .و سخت تر از بقیه تلاش کردم به همین خاطر است  که اکنون این جا هستم .اگر یک جوان بیست ساله اهل تگزاس می تواند سراغ لوژسواری برود و قهرمان المپیک شود، و یا یک دانشجو انصرافی میلیاردر شود.اگر یک دانش اموز مبتلا به خوانش پریشی که سه سال مردود شده است بتواند نویسنده سرشناس و تهیه کننده تلویزیونی شود ، پس شما هم میتوانید به هرچه که می خواهید برسید .به شرط این که باور کنید این کار ممکن است . اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارید و ادامه بدهید.

انتخاب این که چه چیزی را باید باورکرد با خود شما است !

استیفن جی کنل کلاس اول چهارم و دهم را رد شده بود . او نمی توانست مثل بقیه بچه های کلاس درس بخواند و بفهمد. پنج ساعت تمام با مادرش درس می خواند تا برای امتحان اماده شود. اما رد می شد. وقتی از دوستش می پرسید برای قبول شدن در امتحان چقدر درس خوانده ؟جواب که می شنید این بود :هیچ چیز! بنابر این استیون نتیجه گرفت که حتما باهوش نیست!

او میگوید : به اراده خودم تصمیم گرفتم این مساله را از ذهنم پاک کنم . دیگر به آن فکر نکردم.در عوض ،انرژی خود را روی کاری که خوب بلد بودم متمرکز کردم .یعنی فوتبال . اگر فوتبال و مهارت فوق العاده ام در آن نبود نمی دانم چه بلایی سرم می آمد. من از ورزش اعتماد به نفس گرفتم.

او با تمرکز روی فوتبال توانست در پست دفاعی تیم دانشگاه بازی کند . او با فوتبال یاد گرفت اگر اگر توان خودش را به کار بگیرد می تواند به اوج موفقیت برسد.
بعد ها او توانست همین باور را در مورد کارش تعمیم دهد. هر چند عجیب بود اما او به کار نویسندگی متن برنامه های تلویزیونی روی آورد . سرانجام نیز استودیو خودش را تاسیس کرد. و به خلق ، تهیه و نویسندگی بیش از سیصد و پنجاه متن برای سی و هشت برنامه مختلف پرداخت!باید اضافه کنم که بعد از فروش استودیو یازده رمان پرفروش هم نوشت.

استیفن مثال برجسته ای از این واقعیت است که آن چه که زندگی در اختیار شما می گذارد مهم نیست، بلکه واکنش ذهنی و جسمی شما نسبت به ان است که اهمیت دارد .

عبارت نمی توانم را دور بیاندازید.

اگر می خواهید موفق باشید ، باید عبارت من نمیتوانم  و دیگر هم خانواده های ان از قبیل کاش می توانستم رادور بریزدنمیتوانم ، واقعا توان شما را سلب می کند. با گفتنش جدا ضعیف تر می شوید .مغز شما طراحی شده که هر مشکلی را حل کند . و به هر هدفی برسد. کلماتی که به آن فکر می کنید و به زبان می اورید در واقع روی جسم تان اثر می گذارد. این را در کودکان نوپا نیز می بینیم . هیچ چیز جلو دار کودک نو پا نیست . او فککر می کند می تواند از هر چیزی بالا برود . هیچ مانعی نمی تواند جلودار او باشد . اما به تدریج این حس شکست ناپذیر بودن به واسطه موانع عاطفی و جسمی که از طرف خانواده ، دوستان معلمان به شما تحمیل می شود رفته رفته تحلیل می رود تا جایی که حتی دیگر توانایی خود را باور نمی کنید.

این که  دیگران در مورد شما چه فکری می کنند ربطی به شما ندارد!

اگر قرار بود دیگران نسبت به  ما و رویا هایمان پیش شرط موفیقت ما باشند اکثر ما هرگز به هیچ جا نمی رسیدیم. شما باید تصمیم خود را در مورد چیزی که میخواهید ، بر اساس خواسته ها و اهداف خودتان بنا کنید . نه اهداف و قضاوت های والدین دوستان ، همسر ، فرزندان و همکارانتان! نگران آن چه که دیگران در مورد شما فکر می کنند نباشید. و به حرف دل تان گوش دهید.

قانون 18/40/60

قانون 18/40/60 دکتر دانیل ایمن بسیار زیبا است . وقتی 18سالتان است نگران هستید که دیگران راجع به شما چه فکر می کنند. در 40 سالگی پشیزی برای نظر دیگران ارزش قائل نمی شوید . و در 60 سالگی تازه متوجه می شوید که اصلا هیچ کس به شما فکر نمی کرده است.

تعجب کردید ؟نه؟ اکثر اوقات اصلا هیچ کس به فکر شما نیست. همه گرفتار زندگی خودشان هستند. اگر هم به شما فکر می کنند نگران آن هستند که شما راجع به ان ها چه فکر می کنید. مردم به خودشان فکر می کنند نه شما! فکرش را بکنید به جای ان که با نگرانی راجع به نظر دیگرانم در مورد عقاید ، اهداف، لباس ، مو و خانه تان وقت تان را تلف کنید به این فکر کنید که برای رسیدن به اهداف تان چه می توانید بکنید.

منبع