یکی از باورهای غلط موجود در عامه‌ی مردم موجب شده است تا رابطه‌ی: ثروت مساوی پول، و ثروتمند مساوی پولدار در ذهن عموم نهادینه شود. در حالی که این یک باور کاملا نادرست در مورد ثروت و ثروتمند است. برای پی بردن به معنای دقیق ثروت و ثروتمند با ما همراه باشید.

ثروث چیست؟

ثروت واقعی با ثروت پولی متفاوت است. افراد با خانه های بزرگ، خانه هایی که سه ماشین گران قیمت در پارکینگشان پارک شده است، افرادی که با یک هواپیمای خصوصی به ویلاهایشان در تعطیلات می روند، این افراد لزوما ثروتمند واقعی نیستند. هیچ کدام از این‌ها، شاخص های ثروت واقعی نیستند.

چه بسیار افرادی هستند که پولدارند، اما ثروتمند نیستند و چه بسیار که ثروتمندند، ولی پولدار نیستند.

 

انواع ثروت:

  • خود (سرمایه انسانی)
  • روابط (سرمایه اجتماعی)
  • ارزش ها (سرمایه فرهنگی)
  • پول (سرمایه مالی)

 

ثروتمند کسی است که:

 

  • چرخ زندگی‌اش متوازن و متعادل است.

ثروتمند کسی است که چرخ زندگی‌اش متوازن و متعادل است. احترام به خود دارد، خانواده‌اش و دوستان و عزیزانش را دارد، در اجتماع آدم محترمی است زندگی‌اش را از لحاظ اقتصادی، معنا، تندرستی، علم و آگاهی، عشق، علایق فردی و اجتماعی یک حالت متعادل است و به تمام اینها پرداخته است. شما کافی است که این دایره را با تفکر صحیح، دائم بزرگ‌تر کنید بدون این‌که بخواهید فقط یکی از بخش‌های آن را بزرگ کنید، فقط در این حالت است که یک انسان ثروتمند محسوب می شوید.

 

  • به پول احترام می گذارد.

یاد بگیرید که به پول احترام بگذارید. اگر فکر می کنید شما سزاوار ثروت نیستید به این دلیل است که به جایگاه حال حاضرتان می نگرید. هیجان از یک فکر خوب سرچشمه می گیرد. اگر حس خوبی دارید یعنی به موضوعات هیجان انگیز فکر میکنید!هیجان سوخت و انرژی رفتار شماست.الگوهای رفتاری ذهن ما از کودکی در رابطه با ثروت یا رفتار دیگری شکل گرفته اند .این الگوها شامل خانواده ،جامعه ،رسانه ها ،مدارس ،جنسیت و …است.بدترین موضوع انشا در تمام دوران تحصیلی این موضوع است؛ علم بهتر است یا ثروت!چرا این دو را در مقابل هم قرار می دهید؟کدام ثروت پایدار و با ریشه ای بدون آگاهی و دانش کسب شده و کدام دانشی بدون کسب ثروت ارزشمند است؟کسی منکر ارزش علم نمی شود. در دین خودمان هم داریم که یک لحظه تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است.

 

  • شاد است.

تجربه نشان می دهد، ثروت واقعی بدون شادمانی به دست نمی آید. ثروتمند نمی شوید مگر توجه تان به داشته هایتان باشد و نه آنچه ندارید. شکرگزار باشید و نه غرغرو و طلبکار از خود، دنیا و اطرافیان. طبق قانون جذب شما فکرتان را روی هرچیز متمرکز کنید همان را دریافت خواهید کرد. شما همانی را دریافت می کنید که بیشتر اوقات به آن می اندیشید. اگر گردش روزگار، شانس و اقبال، شرایط اقتصادی و اوضاع و احوال جهان در اختیار شما نیست صاحب فکرتان که می توانید باشید و اینجا همان جایی است که می تواند نقطه قوت شما باشد. در هر شرایطی که هستید، بگردید، نکات مثبت آن لحظه را پیدا و شکر کنید.

 

زندگی رویایی
زندگی رویایی

 

  •    به فکر تندرستی خود است.

شاید برای شما عجیب باشد ولی حفظ سلامتی یکی از پر درامد ترین مشاغل دنیا است. کشورهای توسعه یافته هزینه های گزافی بابت بدست آوردن این ثروت پرداخت می کنند. تغذیه سالم و ارزان برای تمام اقشار جامعه، در دسترس بودن درمان رایگان برای تمام اقشار جامعه، بخش کوچکی از هزینه هایی است که جوامع مدرن برای افزایش سطح سلامتی جامعه پرداخت می شود. از نظر فردی نیز هزینه های درمان بسیار بالا هستند و نگهداری از سلامت خود می تواند در صرفه جویی این هزینه ها به شما کمک کند. ده دقیقه ورزش صبحگاهی ملایم می تواند، سلامت شما را تا حد قابل توجهی ارتقاء دهد.

 

  • عاشق کارش است.

انسان های ثروتمند تمام تلاش خود را برای کار وقف می کنند و سپس قلب و روح خود را با کاری که انجام می دهند پیوند می دهند. رویکرد انسان های ثروتمند به جهان بعد از پولدار شدن تغییر می کند و بیش از پول عواطف و احساس با کار گره می خورد تا این که ثروت غیرمعمول و عظیمی نصیب انسان های سزاوار شود!

 

  • آزاد است.

ثروتمندی یعنی نداشتن هیچ محدودیت مالی و اقتصادی در انجام فعالیت‌های خود. ثروتمندی به این معنا است که برای انجام هر کاری که دوست داری، آزادی لازم را داشته باشی و بتوانی کار‌هایی را که دوست داری بدون نگرانی راجع ‌به هزینه‌هایش انجام بدهی یا اینکه بتوانی شغلت را بدون نیاز به آن کنار بگذاری و کار‌هایی را که از انجام آن‌ها لذت می‌بری، انجام دهی.

داشتن آزادی (آزادی مالی) عاملی مهم برای ثروتمندی محسوب‌ می‌شوند. ثروت به این معنی است که شما به‌ جای اجبار برای کارکردن و کسب پول زیاد، بتوانید زندگی‌تان را با انجام کاری که دوست دارید سپری کنید.

 

  • از زندگی خود راضی است.

ثروتمندی یعنی رضایت از زندگی خود و زندگی به هر شکلی که آنها را شاد و خوشحال می کند. اگر با این دیدگاه به مفهوم ثروتمندی نگاه کنید، دیگر برای رسیدن به زندگی باب میل خود مجبور به میلیونرشدن نخواهید بود و فقط داشتن مقدار پولی که نیاز‌هایتان را رفع کند، کافی خواهد بود. اگر فکر می کنید که داشتن درآمد سالانه‌ی ۱۵۰۰۰ دلار شما را از زندگی راضی می‌کند، پس این مقدار پول برای ثروتمندشدن شما کافی است.

 

 

به طور کلی می توان ویژگی های یک انسان ثروتمند را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • به تمام داشته‌های خود واقف است و از داشتن آن‌ها احساس خوبی دارد.
  • همواره شاکر است.
  • با بخشندگی، از تمام داشته‌های خویش، در راستای گسترش احساس خوشبختی بهره می‌گیرد و همین امر نیز موجب مضاعف شدن احساس خوشبختی در خود او می‌شود.
  • جهان هستی را مملو از خیر و برکت می‌داند.
  • استفاده از نعمت‌های خداوند را عامل برکت می‌داند و از این رو ذره‌ای نگرانی از کم و کاستی به دل راه نمی‌دهد.
  • دست نیازش فقط به سمت خدا دراز می کند و در قبال بخششهایش هرگز چشمداشتی ندارد.
  • از امکان کمک و خدمت پیش‌آمده صمیمانه استقبال می‌کند و آن را دری از درهای رحمت و برکت خداوندی بر خویش می‌داند.

 

سخن پایانی

احتمالا همه ما گمان می کنیم، که برای کسب ثروت بهترین انگیزه پول است، ولی واقعیت این است، که در شرایط سخت انگیزه پولدار شدن آنچنان که باید انسان را به تلاش بیشتر وا نمی دارد. واقعیت این است که وقتی شرایط سخت میشود همه ما به خود می گوییم با همین پولی که دارم هم می توانم زندگی کنم. به این ترتیب دست از تلاش خواهیم کشید. برای حفظ انگیزه هنگام سختی ما به دلیلی نیازداریم که ما را به حرکت وا دارد.

انگیزه های مهمتری در زندگی برای قدرت بخشیدن به شما لازم است. گاهی صرف زمان بیشتر در کنار خانواده می تواند انگیزه کافی باشد. انگیزه شما هرچه هست، هدف این است که بگوییم اگر پول را بعنوان یک هدف برای کسب ثروت در نظر گرفته اید شکست خواهید خورد. انگیزه های بسیار قویتری برای جنگیدن در برابر مشکلات لازم است.

 منبع مقاله ثروت چیست در سایت محمد فرتاش