نیای امروز کسب و کارها دنیایی است که در آن نباید برنامه ریزی و هدفمند حرکت کردن را فراموش کرد .

در هرکسب و کاری بخصوص در یک کسب و کار اینترنتی وجود یک بیزینس پلن حرفه ای به شما کمک خواهد کرد که نقشه راه کسب و کار خود را بدانید و طبق آن حرکت کنید یک بیزینس پلن خوب درصد شکست شما رو به طرز چشم گیری پایین میاره و البته به شما کمک میکنه یک بازاریابی برای کسب و کار فیزیکی و یا یک بازاریابی اینترنتی درستی هم انجام بدین .

پس خودتون رو آماده کنین که میخایم در این مقالهء کاملا جامع و تخصصی با هم یاد بگیریم که چجوری میتونیم یک بیزینس پلن و طرح توجیهی کسب و کار و یا یک طرح کسب و کار رو تدوین کنیم .

این مقاله برای افرادی مفید است که  :

  •  در شرف راه اندازی یک استارت آپ و یا یک کسب و کار هستند .
  • به موفقیت های بیشتری میخواهند در کسب و کار خود برسند .
  •  هر نوع کسب و کار اینترنتی و غیر اینترنتی راه اندازی کنند .
  • میخواهند بازاریابی و برندینگ صحیح انجام دهند .
  • میخواهند در پیش رقبای کسب و کار خود موفق و پیشرو باشند .
  • میخواهد برای کسب و کار خود سرمایه گذار جذب کنند .

پس با توجه به این مسئله کاملا واضح است که چه اندازه داشتن یک بیزینس پلن و یا یک طرح توجیهی برای کسب و کار مفید است .

با این حال بی وقفه به سراغ مطالب آموزشی کاملا تخصصی میرویم که از ساده ترین مطالب شروع خواهیم کرد تا به مرحله تدوین و نوشتن یک طرح توجیهی حرفه ای برسیم :

بیزینس پلن دقیقا چیست ؟

بیزینس پلن که در فارسی به طرح کسب و کار و طرح توجیهی نیز ترجمه شده به یک نقشه تدوین شده ی گام به گام گفته میشود که در طی روزها و گذر زمان به شما کمک میکند که مسیر کسب و کار خود را گم نکنید و از مبدا به سمت مقصد به راحتی حرکت کنید .

به عبارت دیگر طرح توجیهی یک نقشه ای است که باید در دست ناخدای یک کشتی باشد تا این ناخدا کشتی را بطور صحیح به سمت مقصد هدایت کند .

یک بیزینس پلن خوب به شما کمک خواهد کرد که مزیت رقابتی درست و محصول درست همگام با بازار را ایجاد کنید و اون رو ارائه دهید .

یک نکته مهم درباره طراحی بیزینس پلن یا طرح توجیهی

 

پس بعد از این که متوجه شدیم یک بیزینس پلن چیست در گام دوم باید آرام آرام یاد بگیریم که چگونه میتوانیم یک طرح کسب و کار درجه یک بنویسیم .

البته به یاد داشته باشید که من در این مقاله بطور کاملا جامع آموزش خواهم داد که باید چه کاری انجام دهیم و با هم بهترین روشهای کشیدن یک نقشه کسب و کار را بررسی خواهیم کرد .

نحوه طراحی یک بیزینس پلن حرفه ای

برای طراحی و نوشتن یک طرح توجیهی کسب و کار شما باید چند گزینه را در نظر بگیرید و با بررسی دقیق این گزینه ها یک طرح کسب و کار عالی بنویسید .

در طرح های توجیهی کاملا حرفه ای ۱۰ گزینه زیر مورد بررسی قرار میگیرد که در ادامه به صورت تیتر وار ارائه خواهد شد و همینطور بعد از آن به شکل کاملا واضح گزینه ها رو تشریح خواهم کرد .

شما با اکتفا به همین مقاله جامع میتوانید یکی از بهترین طرح توجیهی کسب و کار را بنویسید .

  1. شرح کسب و کار
  2. منابع انسانی
  3. تجهیزات مورد نیاز
  4. سازمان (حقوقی ) کسب و کار
  5. موقعیت و محل استقرار
  6. طرح تولید
  7. طرح بازاریابی
  8. طرح مالی
  9. استراتژی ها و طرح های توسعه
  10. خلاصه مدیریتی

در همه بیزینس پلن ها این موارد بطور جامع رعایت میشود ، تا یک نقشه راه بسیار خوب طراحی شود .

اما بعد از تشریح این گزینه ها ” یک سوپرایز جالب و تکنیک اسرار آمیز” برای شما خواهم داشت

۱ – شرح کسب و کار در نوشتن طرح توجیهی

همانطور که میدانید بخش اعظمی از استراتژی های بازاریابی و کسب و کار با پرسیدن یک سوال کلیدی شروع میشود و نوشتن طرح کسب و کار هم از این موضوع مستثنا نیست .

شما برای نوشتن شرح کسب و کار خود باید به چندین سوال که در ۴ دسته هستند پاسخ دهید که دسته ها به ترتیب به شکل زیر هستند :

  • شرح توصیفی ( چشم انداز – ماموریت )
  • شرح بازار هدف و مشتریان بالقوه
  • برنامه ها
  • قیمت گذاری

شرح توصیفی : این بخش از طرح کسب و کار به ماهیت فعالیت اقتصادی و روش انجام آن می پردازد. در این بخش کالا و یا خدماتی را که قصد تولید آن را دارید شرح دهید .

  • چشم انداز : جواب این سوال را بدهید که میخواهید صاحب چه کسب و کاری بشوید و به کجا برسید ؟
  • ماموریت : بنویسید که چرا و به چه دلیلی میخواهید یک کسب و کار را ایجاد کنید ؟ دقیقا چه چیزی رو از جامعه میخواهید برانگیزید ؟

توضیح آقای بازاریاب دررابطه بیزینس پلن یا طرح توجیهی

 

 

سلام من آقای بازاریاب هستم از اینجا به بعدِ مقاله و این آموزش ، کنارت هستم تا بخوبی یاد گیری انجام بشه چون کارمون کمی سخت خواهد شد ولی آقا امین لطفی ، ساده و راحت بهت توضیح میده و من بعنوان یک استاد یار حرفه ای اینجام 🙂

 

 

 

رسیدیم به گزینه دوم از بخش اول شما باید در این قسمت از بیزینس پلن خود بازار هدف و مشتریان بالقوه خودتان را بخوبی مشخص کنید . در ادامه سوال های استراتژیک و کلیدی رو خواهیم داشت :

  • بازار هدف خود را مشخص کنید ، مشتریان شما چه کسانی هستند ؟
  • چرا باید در یک بازار رقابتی ، مشتری محصول شما را بخرد ؟
  • ویژگی منحصر بفرد محصول شما چیست ؟
  • رقبای خود ، سهم بازار ، روند رو به رشد و رو به افول بازار را تشریح کنید
  • اهدافِ دقیق ، قابل اندازه گیری و میان مدت تا بلند مدت طراحی کنید .

توضیح دوم آقای بازاریاب برای طرح توجیهی

 

 

 

دوست من یادت باشه به همه سوالات در همه بخش ها و اجزای طراحی یک بیزینس پلن باید کامل و بسیار با جزئیات جواب بدی چون اینجوری همه چیز برات روشن خواهد شد 🙂

 

 

برنامه ها : سومین قسمت از بخش اول که باید به سوالات اون همونطور که آقای بازاریاب گفت جواب بدین .

در این قسمت تمامی روش ها و راه هایی که از طریق آن ها به هدف خودتان میرسید را یادداشت میکنید . بخصوص در این بخش باید وظایف نیز مشخص شود که برای رسیدن به هر هدف از چه راهی خواهیم رفت و از طریق چه کسی این کار انجام خواهد شد .

شاید شما در کسب و کار خوتان چند هدف داشته باشید که باید متناسب با هر هدف ، روش ها و راههای خودتان بنویسید .

چند برنامه بعنوان مثال :

  • شرکت در نمایشگاه بین المللی جهت رسیدن به شبکه سازی و جذب نیروی همکار و نمایندگی
  • تهیه بروشور تبلیغاتی مشخص برای فلان محصول جهت ترفیع و ارائه پروموشن به مشتریان قبلی
  • تدوین استاندارهای کیفی و نظری جهت بالابردن کیفیت خدمات و محصولات

قیمت گذاری : آخرین بخش و مهمترین آن در نوشتن گزینه اول یک بیزینس پلن .

برای قیمت گذاری به خدمات و محصولات راه ها و استراتژی های متعددی وجود دارد که با برگزیدن یکی از آن ها قیمت های خودتون رو مشخص میکنید اما هیچوقت فراموش نکنید که مهمترین بخش قبل از ارائه محصول موضوع قیمت گذاری است چون این نقطه تعیین میکند که خریدار خواهید داشت یا خیر .

قیمت گذاری یک محصول و خدمت باید تابعی از روش های زیر باشد :

  • نیروی کار مستقیم
  • مواد اولیه
  • سربار و یا هزینه های غیر مستقیم تولید

سوالاتی که برای تعیین قیمت گذاری باید بپرسید و کامل به آن ها پاسخ دهید :

  • آیا بازار هدف نسبت به قیمت حساس است ؟
  • ارزش مورد نظر مشتریان که انتظار دریافت آن را دارند چیست ؟
  • آیا قیمت محصول ، نشان دهنده ارزش درک شده محصول من خواهد شد ؟
  • آیا مبنای منظمی برای ارائه تخفیف و ترفیع برای انواع مشتری ها دارم ؟

توضیح سوم آقای بازاریاب برای بیزینس پلن

 

 

دوست عزیز من ،حاشیه سود مطلوب تو باید بر مبنای استراتژی قیمت گذاری تعیین بشه که در ادامه چند تا استراتژی خوب برات آوردیم

و باید بگم بخش اول یعنی “شرح کسب و کار” به پایان رسید به همین راحتی 🙂

 

 

 

 

چند استراتژی قابل تعامل در راستای قیمت گذاری در یک بیزینس پلن ( طرح کسب و کار ) :

  1. محاسبه قیمت تمام شده و قیمت گذاری برای خرده فروشی
  2. قیمت گذاری کمتر از رقبا ( ارائه ارزش پیشنهادی رقابتی )
  3. قیمت گذاری بیشتر از رقبا ( ایجاد تمایز برای برند )
  4. چند قیمتی
  5. قیمت های تخفیف دار
  6. و ….

 

دوستان عزیز بخش اول همین جا به پایان رسید و در ادامه بخش منابع انسانی رو باهم بررسی میکنیم که موضوعات مهمی رو درون خودش دارد.

گفتگویی بین دو فرد درباره بیزینس پلن

۲ – تدوین “منابع انسانی” در طرح کسب و کار

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار یا یک مدیرعامل باید از منابع انسانی خود آگاه باشید .

آگاه بودن از منابع انسانی در طراحی بیزینس پلن به معنای این است که شما از توانایی های خود و افرادی که در کسب و کارتان هستند به خوبی آگاه باشید .

چرا که در روند توسعه و گسترش کسب و کارتان ، نقاط قوت و نقاط ضعف هر فرد را دانستن به شما به کمک خواهد کرد تا سریع تر از رقبای خود عمل کنید .

این بخش از اطلاعات از دو محور اساسی تشکیل شده است :

  • سوابق کاری در زمینه های مرتبط با کسب و کار شما
  • سوابق فردی ، مهارت ها و آموزش های فرد و پیش زمینه مرتبط او با کسب و کار

سوالات استراتژیک منابع انسانی :

  • هر یک از بخش های گوناگون شرکت به چند نفر پرسنل نیاز دارد؟
  • مهارت و تحصیلات پرسنل باید در چه سطحی باشد؟
  • چه نوع روابط سازمانی باید بین آنها برقرار باشد؟
  • هزینه های پرسنلی به تفکیک گروه های کاری چقدر است؟
منبع مقاله بیزینس پلن در رسانه امین