انسان های مثبت اندیش، شانس بیشتری برای موفقیت نسبت به انسان های منفی نگر در همه عرصه های زندگی شان دارند و لذت بیشتری هم از زندگی می برندآن ها معمولا با ایجاد کوچک ترین مشکلی، در ناامیدی و احساس شکست غرق نمی شوند و سعی می کنند هر چه سریع تر راهی برای مدیریت موقعیت پیدا کنند. انسان های مثبت اندیش اعتقاد دارند که همه مشکلات حل نخواهند شد و تنها کافی است با امید به آینده روشن و اعتماد به نفس، همه تلاش تان را برای حل مشکلات به کار ببرید.اگه می خواهید که به این مسئله با عمق بیشتری نگاه کنید و پیامدهای آن را یک به یک بررسی کنید، پس با ما همراه باشید.

 

مثبت اندیشی یکی از ثابت شدهترین عوامل پیشرفت است.

 

تعریف مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است. با توجه به اینکه آینده هر شخص تا حد بالایی به نگرش او بستگی دارد مثبت اندیشیدن می تواند مقدمات موفقیت و کامیابی را برای او فراهم کند. البته لازم به ذکر است که تنها مثبت اندیشی لازمه کار نیست بلکه به این معنی می باشد که نگرش مثبت در زندگی می تواند انسان را به سمت کامیابی سوق دهد. یکی دیگر از بازخوردهای مثبت اندیشی داشتن روان سالم است.

مثبت اندیشی شیوه ای از فکر کردن است که فرد را قادر می سازد نسبت به رفتارها، نگرش ها، احساس ها، علایق و استعداد های خود و دیگران برداشت و تلقی مناسبی داشته باشد و با حفظ آرامش و خونسردی بهترین و عاقلانه ترین تصمیم را بگیرد.

 

افکار مثبت و افکار منفی

 

افکار مثبت، افکاری سازنده، انگیزه دهنده و انرژی بخش هستند که بر اثر تلقین، تکرار و تمرین به ذهن راه می یابند و باعث می شوند ذهن و فکر مثبت شود. در این صورت کنترل فکر در اختیار ماست، در حالی که افکار منفی، افکاری بازدارنده و مخرب هستند و وقتی به ذهن راه یابند، تعمیم یافته و به سرعت تمام ذهن را اشغال می کنند. در این حالت، ما در اختیار تفکرات منفی خود قرار داریم.

مثبت اندیشی
مثبت اندیشی

 

ویژگی های افراد مثبت اندیش:

 

  • با وجود تفکر درباره ی گذشته و آینده، در زمان حال زندگی می کنند و از آنچه دارند راضی و خشنود هستند.
  • از نظر درست و منطقی دیگران استقبال می کنند و برای رد نظرات نادرست، حتما دلیل منطقی دارند.
  • در گفتارهای خود از کلمات و عبارات مثبت و امیدبخش استفاده می کنند.
  • همیشه سعی می کنند با تلاش به موفقیت برسند و اگر در کاری موفق نشدند، عامل را ابتدا در خود و سپس در شرایط بیرونی جستجو می کنند.
  • همیشه قبل از عمل یا صحبت کردن، فکر می کنند. به همین دلیل، کم تر دچار خطا و شتباه یا ضد نقیض گویی می شوند.
  • چون دارای ذهن مثبت هستند، می توانند افکار خود را کنترل کنند.
  • اگر از آنها خواسته شود درباره موضوعی اظهار نظر کنند، با وجود تفکر در جنبه های منفی، موارد مثبت آن را بیان می کنند و موضوع را به فال نیک می گیرند.
  • مشکلات را ناچیز گرفته و برای حل آنها از توانایی خود و راهنمایی دیگران استفاده می کنند.
  • اغلب اوقات بشاش، سرزنده، پرانرژی، توانا و خوش مشرب هستند.
  • همه چیز در آنها زیبا و لذت بخش بوده و سعی می کنند از مواهب زندگی بیش ترین استفاده را ببرند.
  • در ارتباط های اجتماعی خود با دیگران، حسن نظر دارند (مگر خلاف آن را ببینند) و سعی می کنند در حد توان به دیگران خدمت و کمک کنند.

 

چگونه ذهنیت مثبت می‌تواند به شما کمک کند؟

ایجاد ذهنیت مثبت بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به شما کمک می‌کند. زمانی که مثبت فکر می‌کنید به ذهنتان اجازه نمی‌دهید تا شک و تردید و ذهنیت منفی را بپذیرد.

زمانی که توانستید و یاد گرفتید چگونه مثبت بیاندیشید، تغییرات چشم‌گیری را در اطرافتان حس خواهید کرد. مغز شما در چنین حالتی ترشح هورمون‌هایی را به صورت ممتد آغاز می‌کند که به آنها آندروفین می‌گویند و باعث می‌شوند شما حال بهتری داشته باشید.

همچنین در صورتی که بتوانید ذهنیت مثبت را در خودتان ایجاد نمایید شاهد بالا رفتن اعتماد به نفس در خودتان بوده و احساس می‌کنید که می‌توانید وظایف و چالش‌های جدیدی را بر عهده بگیرید که قبلا حتی فکر کردن به آنها هم شما را می‌ترسانده است.

به کمک کاهش باورهایی که شمارا محدود می‌کند، می‌توانید شاهد رها شدن از دست اندازها و ترمزهای حساس در مسیر زندگیتان باشید به گونه‌ای که هیچ موقع فکرش را هم نمی‌کردید. اساسا باید بدانید که می‌توانید زندگیتان را به کلی به کمک نیروی مثبت‌اندیشی تکان دهید.

 

چرا مثبت اندیشی این همه سودمند است؟

شاید به این علت افراد خوش‌بین از سلامت بهتر و عمر طولانی‌تری برخوردارند که سبک‌های زندگی سالمتری دارند، شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی می‌سازند، و مراقبت پزشکی بهتری دریافت می‌کنند. همچنین مشخص شده است که استرس عمر را کوتاه می‌کند. استرس باعث آزادی هورمون‌هایی می‌شود که باعث زوال هر چیزی در بدن از لثه‌ها گرفته تا قلب می‌شوند. افراد خوش‌بین ممکن است میزان پایین‌تری از هورمون‌های استرس داشته باشند. وراثت نیز ممکن است نقشی ایفا کند. ممکن است ژن‌ها برخی از افراد را مستعد خوش‌بینی کنند، و همین ژن‌ها بر سلامت و طول عمر اثر بگذارند. برای مشخص‌شدن اسرار خوش‌بینی هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا ممکن است سازوکارهای متعددی دخیل باشند.

وقتیکه مثبت اندیش باشید قدرت تمرکزتان رو چیزی که میخوایید و هدفی که دارید بالاتر میره و باعث میشه که دیگه به حواشی، نویزها، منفی بافی ها، و کلا هر چیزی که بوی غم و اندوه میده یا براتون ناامیدی به بار میاره و حواستون رو پرت میکنه، کاری نداشته باشید. یعنی رها میکنید، هر چی که اذییتون میکنه و باعث میشه اعتماد به نفس و عزت نفستون رو ازتون بگیره. عکسش هم صادقه، یعنی زمانیکه انرژی و اعتماد به نفستون پایین باشه دیگه نمی تونید رو نقاط مثبت زندگیتون تمرکز کنید و به چیزی که میخوایید برسید.

 

چند تکنیک برای تمرین مثبت اندیشی

در ساختار شخصیت ما انسانها، افکار از چنان قدرتی برخوردارند که میتوانند سازنده یا ویرانگر باشند، بنابراین باید بیاموزیم که افکارمان را  هوشمندانه کنترل کنیم تا در زندگی به موفقیتها و کامیابیهای بزرگی دست  یابیم. یکی از این راهکارها یادگیری روشهایی است که باعث مثبت  اندیشی در ما میشود و افکار منفی را از ما دور می کند.

  • از موارد کوچک شروع کنید.

سعی نکنید یک‌ شبه تغییرات بزرگی در تفکر خود ایجاد کنید. این‌کار ممکن است این کار مغز را تحریک کند و باعث ترشح کورتیزول شود که نتایج منفی زیادی به ‌همراه دارد. به‌جای آن ذهن خود را تغییر دهید، اما این‌کار را به‌صورت تدریجی انجام دهید. در فعالیت‌های جدیدی مثل گسترش مهارت‌های جدید مشارکت کنید. با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و برای غلبه بر آن‌ها به‌سختی کار کنید. کارهایی که امیدوارید در حوزه‌های مختلف زندگی انجام دهید را به‌دقت مشخص کنید.

 

  • صحبت نکنید.

بسیاری از کسانی که بیش از حد تفکر می کنند، به ویژه خانم ها در هنگام استرس و نگرانی، نمی توانند جلوی صحبت کردن خود را بگیرند. در مواقع نادری ممکن است که صبحت کردن در مورد نگرانی ها به شما کمک کند ولی در بیشتر اوقات باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط می شود. اگر واقعا احساس نیاز به بیان مسائل خود دارید، می توانید آنها را بنویسید و به وسیله ذهن آگاه خود آنها را تجزیه و تحلیل و در نتیجه روشن نمایید. در بیشتر مواقع، هنگامی که آنها را می خوانید، متوجه می شوید که بیشتر نگرانی ها و افکار منفی شما بی مورد است.

 

  • خودتان را ببخشید.

هنگامی که پذیرفتید بیش از حد فکر می کنید، خود را ببخشید زیرا مغز انسان تمایل طبیعی به تفکر بیش از حد دارد. خانم دکتر روانشناس «سوزان نولن-هوکسما» کارشناس برجسته در این زمینه، می گوید:”مغز ما برای تفکر بیش از حد برنامه ریزی شده است زیرا افکار و خاطرات ما به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین هنگامی که انسان در اثر یک رخداد دچار استرس می شود، سیل افکار منفی که هیچ ربطی به موضوع اصلی ندارد به ذهن او سرازیر می شود.

اینکه مدام خودتان را بابت اشتباهات گذشته تان سرزنش کنید چیزی را تغییر نمی دهد. به خودتان بگویید که اشتباهات تان را بخشیده اید و سپس آنها را رها کنید.

  • به آنچه می خورید دقت کنید.

این گفته که “عقل سالم در بدن سالم است” کاملا درست است. عواطف و احساسات شما رابطه بسیار نزدیکی با آنچه می خورید دارد. شواهد زیادی وجود دارد که مصرف غذاهای نامطلوب، بدن را به سوی هیجان ها و عواطف منفی سوق می دهد. اگر غذایی که می خورید سبب شود تا سطح قند خون شما یکباره بالا برود یا آدرنالین یکباره به طور ناگهانی در شما زیاد شود یا غذایی بخورید که به آن حساسیت دارید، احتمال دارد که دچار بی ثباتی عاطفی و احساس شوید. یک رژیم غذایی را انتخاب کنید که از افزایش هیدرات های کربن و قندها جلوگیری کند. بدن انسان به طور طبیعی، موارد انتقال دهنده عصبی مشخص تولید می کند که یکی از آثار آنها این است که کمک می کنند تا احساس خوشایندی داشته باشید.

ازجمله این مواد، ماده ای به نام سروتونین است که باعث آرامش و خونسردی می شود و شما را خوشبین می کند. برای به دست آوردن سروتونین، غذاهایی بخورید که از نظر هیدرات های کربن تصفیه نشده غنی باشند مانند غلات، ماکارونی، برنج و سبزی های نشاسته دار، همچنین مصرف غذاهایی که سرشار از اسیدهای آمینه باشند، مانند مرغ، ماهی، گوشت، آجیل، حبوبات و بنشن و مصرف غذاهایی که دارای انواع مختلف ویتامین B، کلسیم، اسید فولیک، آهن، منیزیم و چربی امگا ۳ هستند.

مثبت اندیشی
مثبت اندیشی

     تمرین کنید.

وقتی صحبت از مثبت فکر کردن می شود، تمرین کردن واقعاً نتیجه میدهد. هرچه مثبت اندیشی را بیشتر تقویت کنید، احتمال اینکه این خط فکری را دنبال کنید بیشتر است.

تمرین مثبت فکر کردن را به زمان هایی که روحیه تان ضعیف است محدود نکنید. آن را به کار هر روزتان تبدیل کنید، چه زمان هایی که روحیه ی خوبی دارید و چه زمان هایی که روحیه ی بدی دارید.

چند جمله زیبا درباره مثبت اندیشی
  • آدم بدبین گرفتاری را در هر فرصتی می بیند؛ آدم خوش بین فرصت را در هر گرفتاری می بیند. وینستون چرچیل
  • شما نمی توانید با پوشیدن لباس ناکامی، از نردبان موفقیت بالا روید. زیگ زیگلار
  • حتی تاریک ترین شب نیز به پایان می رسد و خورشید طلوع می کند. ویکتور هوگو
  • چرا نگرانی؟ اگر نهایت تلاش خود را کرده باشی، نگران بودن آن را بهتر نمی کند. والت دیزنی

 

چند توصیه برای مثبت اندیشی

برای تقویت نگاه مثبت به دیگران، انجام دادن این موارد توصیه می شود:

هر کس را همان گونه که هست بپذیرید چراکه این تصور که همه انسان ها، همان گونه که ما می خواهیم باید خوب باشند و هیچ عیب و ایرادی نداشته باشند، تصویری غیرواقعی است.

با مثبت نگری و اعتماد به دیگران، در آنها انگیزش کافی ایجاد کنید و آنان را تحت تاثیر قرار دهید.

هیچ گاه از هیچ گفته ای، فورا نتیجه گیری نکنید، بلکه اول همه شنیده های خود را خوب بررسی کنید چراکه همیشه نمی توان ظاهر امر را پایه قضاوت قرار داد.

وقتی می خواهید اظهارنظر منفی کنید، آن را به نحوی ارائه دهید که به تغییر رفتار فرد منجر شود.

در ارتباط با دیگران هیچ گاه بی طرف نباشید، یعنی نسبت به اطرافیان خود بی توجهی نکنید، سعی کنید آنچه انجام می دهند را به طریق مثبت مورد توجه قرار دهید.

 مقالات مرتبط برای خواندن :

راز موفقیت

روانشناسی ثروت 

سخن پایانی اینکه، مثبت اندیشی به جای احساسی ناامیدی یا کلافگی، به شما امکان می دهد با فکر کردن به راه های موثر برای حل مشکل و پیدا کردن راهکارهای خلاقانه، با چالش های زندگی روبه رو شوید. شاید آسان نباشد، اما تاثیر مثبتی که بر سلامت فکری، احساسی و جسمی شما می گذارد، ارزشش را خواهد داشت.

منبع مقاله مثبت اندیشی در سایت محمد فرتاش